Вихідні

Обсуждаем полёты в Ходосовке и на выезде
Ответить
Аватара пользователя
-tyt--
Сообщения: 2260
Зарегистрирован: Пн сен 07, 2015 10:11

Re: Вихідні

Сообщение -tyt-- » Пн сен 06, 2021 18:02

29 Августа

Анатолий Грабарук парил из дельтиков выше всех (метров 100-120) и дольше всех (17-18 мин). Сел, потому что знал, что ещё двое пилотов ждут аппарат, а так мог бы ещё у кромки шкрябаться.

Днём было нормально, мягкая широкая термичка, судя по ПП - метров до 200-300. Но широкие и длительные потоки.

Но вообще учлёты дружно прощёлкали погоду: вместо полётов срання долго сначала починяли аппараты, потом одну УТ-шку (В-52) пришлось облётывать, она кривая немного оказалась, второй сломали стойку и долго её меняли. Экипаж Рыжего тоже не горел энтузиазмом, поднимали аппарат не очень резво, только Толе погода досталась, ещё Саша ухватил на своё первое парение. - ПО-ЗДРА-ВЛЯ-ЕМ! :Yahoo!:
Лёша каждый старт со старта проваливался, пережимал, а потом старательно вылизывал Гору на полсклона высоты. Но из-за просадок и пережиманий со старта так и не парил толком.
Слава попробовал убиться, пихая ручку а УТ выше плечей и долго её там удерживая.
https://youtu.be/dPsPyCXbLmg Так с середины поля до склона долетел, но только стойку снёс при припланечивании.
На видео не видно, но я с земли аж офигел, увидев, что Слава ручку аж на уровень головы выдал. УТ-шка ещё как-то стремилась свалиться набок, намекая, что скорость нужно набрать, на Слава её переломил в противоположную сторону, перебросил из правого срыва в левый. А потом уже и склон.
Стойку сломал.
Но вообще, при таких направлениях падения в склон нужно в трапецию прыгать, на стойку - это опасно было.
В ангаре поучим.
Мой прошиб, что я рации внизу забыл и выпустил Славу без рации. Второй полёт был уже с рацией и прошёл намного лучше.
А к вечеру, когда пошли на Ступеньку, то пришли грозы. Все вымокли, собрались и уехали. Не "Восстание мокрых задниц", но близко к тому.



ЗЫ Да, у Лёши в паре посадок были предпосылки из-за потери скорости во время перехвата. В "гадюке" пока повыше перехватывайся и следи, чтоб трапеция вперёд не уходила.
Wladimir Marchuk
Warbirds -tyt--(Technician Yearning for Troubleshooting)
55 IAP VVS

Аватара пользователя
-tyt--
Сообщения: 2260
Зарегистрирован: Пн сен 07, 2015 10:11

Re: Вихідні

Сообщение -tyt-- » Пн сен 06, 2021 19:30

-tyt-- писал(а):
Пн сен 06, 2021 18:02
29 Августа
Слава попробовал убиться, пихая ручку а УТ выше плечей и долго её там удерживая.
https://youtu.be/dPsPyCXbLmg
Взагалі по польоту:
1. Стартував гарно, перехопився. Не прокачнувся повністю в горизонталь
2. На 0:03, тебе підтримує динаміком, тут варто було не перетоплювати апарат, а вже повертати на правий галс, тоді б залишився в динаміку.
3. Але це вперше в таку погоду, очі, мабуть, по 5 карбованців :shock: , апарат перетопив, проскочив оптимум динаміку і виконуєш плавний поворт таки вліво. Но 0Ж07 гарно видно, що апарат перетоплений, ручка навпроти поясу, мабуть.
4. (0:12) Закінчив поворот на курсі трохи "від Гори", а варто було трохи "до Гори" і по дотичній підходити до схилу - ще мав шанси випарити.
5. Розворот вправо на 180 вже без притисканя перед поворотом і на мін. швидкості, але ще в нормальному діапазоні швидкостей.
6. Летів у полях на південь на посадку, гадаю, що почав думати про захід. Побачив, що дуже далеко від схилу відлетів і придумав підвернути ближче до підніжжя, щоб сіти не дуже далеко - правильне рішення.
7. Але в процесі підвороту до Гори ручку видавав, а от повернути її на місце - забув. І на 0:37 вона вже в тебе дуже далеко видана вперед. Варто було б прибрати ручку в балансирне положення і все б було добре. Але не прибрав.
8. (0:38) А тут ще й поточок припідняв вас з апаратом, а швидкості нема і той же поточок довернув апарат у схил (вони завжди так роблять з тими, хто низько і біля схилу швидкість втрачає. Нижче наведу приклад). Ту. вже курс дуже небезпечний, без твердого розуміння і гарного досвіду так низько не можна повертати так круто до схилу. До схилу завжди треба наближатись по дотичній, під дуже гострим кутом, а не близько до перпендикуляру! :evil:
9. Тут вже я очима побачив, що ручка навпроти лиця пілота (а має бути навпроти діафрагми). :evil: Апарат явно не виходить з крену, а пілот панікує вже. :shock:
З цієї позиції потрібно було притиснути ручку до балансирного положення, одночасно збільшуючи правий крен, в якому УТ-шка вже була. Тоді б набрав швидкість і докрутивши праву спіраль вийшов би носом проти вітру на схід. Але пілот відчайдушно боровся з правим креном завішеної, вже майже зірваної УТ-шки.
10. Але УТ-шка, відчайдушно борячись з пілотом-чайником за свою цілісність, таки змогла передавити і виконавши поворот вправо на зриві (0:40) таки змогла вийти на безпечний курс на північ, проти північного косяка, вздовж схилу (0:42).
11. Тут би Славі прибрати ручку в балансирне положення, трохи качнути апарат від схилу, відійти від нього і виконати посадку перед собою із зустрічно-боковим вітром. Але не такий наш Слава!
Він таки передавлює завішений "УТюг" вліво, до схилу. І УТ-шка приречено дає знести себе вітром і навіть довертає вліво, у схил
Насправді, на запису "із кабіни" (1:21) видно, що готуючись падати Слава загодя повісився на ліву стійку. І тут відбулася класика: зірвана вже УТ-шка, відчуваючи зміщення ваги пілота вперед і проти кріну, нахилила носа, набрала швидкість і нахилилась вліво.
В результаті, не маючи досвіду і в стресі, Слава трохи зарано вирішив падати і таки передавив апарат до схилу. Ну, теж досвід, але дуже вже небезпечний і затратний для нервів інструктора.
12. Пощастило, що перед зіткненням динамік потужно підкинув УТ-шку вгору і сильно зменшив швидкість зіткнення зі схилом. Пілот отримав синці, а апарат зламану стійку тільки. Але то дуже пощастило.
У ситуації прямого падіння на схил необхідно виконувати прийом самостраховки "стрибок в трапецію", а не вішатись на стійку. На стійку при прямих кутах зіткнення і великих швидкостях може й не вистачити для погашення швидкості.
Читати про самотраховку ось тут: http://hangglider.kiev.ua/instruktion/fall.html Там і приклад застосування є: https://youtu.be/HzivUghsPUI?t=23

Щоб не допускати таких ситуацій:
1. Банальне: не втрачайте швидкість. Особливо при польоті близько до рельєфу потрібно постійно перевіряти свою повітряну швидкість, хочаб по положенню ручки трапеції. А якщо поточок вам задирає носа, то притисніть ручку і поверніть крило в горизонтальне положення.
2. Відлетівши від схилу, повертайтесь до схилу з динаміком тільки під дуже гострим кутом, по дотичній. Ні в якому разі не перпендикулярно схилу, особливо втративши при цьому швидкість. Ось, приклад: На тому ж самому апараті, хіба з попередньою обшивкою: https://youtu.be/9KsrBh3KMAQ?t=95. Тут пілот навіть стійку не зніс, але так щастить 1 раз на мільйон... :evil:
Wladimir Marchuk
Warbirds -tyt--(Technician Yearning for Troubleshooting)
55 IAP VVS

Аватара пользователя
DragonFly
Сообщения: 1
Зарегистрирован: Вт окт 27, 2020 22:49

Re: Вихідні

Сообщение DragonFly » Пн сен 06, 2021 21:11

Дякую за вичерпний огляд.
1. Коли динамік підхопив на 3сек., то чому потрібно було повертати направо? Бо ліве крило підняло?
При старті був рівний схід і план був на ліво, а свідомо вирішити і змінити кардинально план ще навіть наміру не було)) З розряду : А що, так можна?)
Коли кинуло вправо, то план був робити то що запланував, а не піддаватись "провокаціям"))
2. Так, від гори, тоді борючись за лівий поворот, не помітив навіть віддаленість від гори.
6. Я ще думав що досить високо і йшов на новий галс. На відео "з кабіни" бачу, що варто було йти на посадку, бо висоти було на півгалсу лише.
Але ж відстань до Сталінграду була мізерна і (по незнанні повітряних законів такої погоди!) виріший круто довернуть до гори. Там майже 90 градусів потрібно було.
Ще в памяті було знання, що тільки лівим поворотом від гори можна. А реально тепер зрозумів що можна і правим коли так далеко від гори, і тим паче в екстренних ситуаціях вирулювання!
7. Так і було, про ручку тут забув, бо не по плану пішов поворот)))
11. Так, тут була класика, повиснув і зразу все наладилось))) Але ж тим не скористався, бо навіть не допускав можливість розвороту вправо. Але бачу "з кабіни", що повернути вправо УТшка сама б змогла, тільки варто було притиснути і не заважати.

Мораль:
1. Закарбував собі, що в таку погоду (та і мабуть краще і в будь-яку іншу погоду) не піходити до гори ніяк інакше, а тільки дотичною. Бо так задуває під хвіст, що гора сама біжить на зустріч)))
2. Не хапатися за потік, плануючи випарити, при цьому, виводячи УТшку на мінімальні швидкості. Ніколи навмисно не знижувати щвидкість нижче балансирної. Дозволяти собі нехтувати будь-яким планом, зважаючи на обставини які виникають в моменті польоту. Сміло змінюючи напрям галсу і сторону розвороту (в межах ймовірності реалізації, та задля безпеки). Тільки старт і посадка є обовязковими в плані.
Дякую за розбір. Набагато більше побачив і зрозумів, ніж після власного аналізу.

Аватара пользователя
-tyt--
Сообщения: 2260
Зарегистрирован: Пн сен 07, 2015 10:11

Re: Вихідні

Сообщение -tyt-- » Вт сен 07, 2021 11:39

DragonFly писал(а):
Пн сен 06, 2021 21:11
Дякую за вичерпний огляд.
1. Коли динамік підхопив на 3сек., то чому потрібно було повертати направо? Бо ліве крило підняло?
При старті був рівний схід і план був на ліво, а свідомо вирішити і змінити кардинально план ще навіть наміру не було)) З розряду : А що, так можна?)
Коли кинуло вправо, то план був робити то що запланував, а не піддаватись "провокаціям"))
Там не так кинуло, як піднімало і "натякуло", що вправо можна вже зараз летіти, а от вліво повертати - то багато часу займе і далеко від схилу відійдеш. А динамік тримає саме біля схилу.
Інакше: поворот вправо у тій ситуації дозволив би залишитись в динаміку, одразу "сісти на кромку". З точки зору випарювання це було б оптимально.
DragonFly писал(а):
Пн сен 06, 2021 21:11
6. Я ще думав що досить високо і йшов на новий галс. На відео "з кабіни" бачу, що варто було йти на посадку, бо висоти було на півгалсу лише.
Але ж відстань до Сталінграду була мізерна і (по незнанні повітряних законів такої погоди!) виріший круто довернуть до гори. Там майже 90 градусів потрібно було.
Ще в памяті було знання, що тільки лівим поворотом від гори можна. А реально тепер зрозумів що можна і правим коли так далеко від гори, і тим паче в екстренних ситуаціях вирулювання!
Так, правильною В динаміку всі повороти потрібно робити "від схилу".
В саме тому випадку потрібно було розвертати вліво, від схилу, на північ, намаючись залишитись в потоці. Якщо вдалося залишитись в потоці (дуже маловірогідно) і добрати висоти майже до кромки, то в лівому галсі (на північ) підходити по дотичній до схилу.
А взагалі-то, з висоти половини Гори вже потрібно йти до посадки і думати, як побудувати гарний захід на посадку, а не випарювати до останніх метрів.
DragonFly писал(а):
Пн сен 06, 2021 21:11
Мораль:
1. Закарбував собі, що в таку погоду (та і мабуть краще і в будь-яку іншу погоду) не піходити до гори ніяк інакше, а тільки дотичною. Бо так задуває під хвіст, що гора сама біжить на зустріч)))
2. Не хапатися за потік, плануючи випарити, при цьому, виводячи УТшку на мінімальні швидкості. Ніколи навмисно не знижувати щвидкість нижче балансирної. Дозволяти собі нехтувати будь-яким планом, зважаючи на обставини які виникають в моменті польоту. Сміло змінюючи напрям галсу і сторону розвороту (в межах ймовірності реалізації, та задля безпеки). Тільки старт і посадка є обовязковими в плані.
:good:
Wladimir Marchuk
Warbirds -tyt--(Technician Yearning for Troubleshooting)
55 IAP VVS

Аватара пользователя
-tyt--
Сообщения: 2260
Зарегистрирован: Пн сен 07, 2015 10:11

Re: Вихідні

Сообщение -tyt-- » Пн окт 11, 2021 16:37

Выходные были насыщенными!
Суббота - насыщенна экстримом и ЛП.
позже попробую описать, что видел, а пока один из Славиных полётов, первый, не самый экстремальный:
https://www.youtube.com/watch?v=zX4_l_h3U9w
Wladimir Marchuk
Warbirds -tyt--(Technician Yearning for Troubleshooting)
55 IAP VVS

Ответить